payday loans

Kwartet Śląski

Kwartet Śląski to jeden z czołowych polskich zespołów kameralnych. Istnieje nieprzerwanie od 1978 roku. Zespół doskonalił swoje umiejętności na kursach mistrzowskich prowadzonych przez artystów takich kwartetów jak LaSalle, Amadeus, Juiliard, Smetana czy Berg. Repertuar Kwartetu Śląskiego obejmuje ponad 450 utworów kameralnych, z czego około 300 to literatura XX i XXI wieku. Śląscy kameraliści dokonali ponad 140 prawykonań kwartetów smyczkowych kompozytorów polskich i obcych, z czego znaczna część jest im dedykowana.

Kwartet Śląski cieszy się międzynarodową sławą, koncertując na estradach większości krajów europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku, Japonii, Chinach i Korei Południowej. Występował w tak renomowanych salach, jak: Concertgebouw w Amsterdamie, Konzerthaus w Wiedniu, De Singel w Antwerpii, Schauspielhaus w Berlinie, Tivoli w Kopenhadze, Salle Pleyel w Paryżu, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Jordan Hall w Bostonie, Hoam Art Hall w Seulu czy Bellas Artes w Mexico City. Artyści nagrywają muzykę wielu epok, koncentrując się na muzyce polskiej ostatniego trzydziestolecia. Bogaty dorobek fonograficzny Kwartetu obejmuje ponad 50 płyt wydanych przez takie wytwórnie, jak: ECM, EMI Poland, Olympia, CD Accord, Chandos,czy Radio Katowice. Nagrania Kwartetu Śląskiego były 24- krotnie nominowane do nagrody „Fryderyka”, a 6-krotnie zespół otrzymał tę statuetkę.

Od 1993 roku zespół był organizatorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej Kwartet Śląski i jego goście, którego 25 edycji zgromadziło na estradach festiwalu dziesiątki wybitnych artystów z kraju i zagranicy. Kwartet Śląski jest także laureatem wielu nagród oraz odznaczeń. Spośród najważniejszych należy wymienić: Złoty Krzyż Zasługi (1999), Orfeusz za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora podczas festiwalu Warszawska Jesień (2002), Złotą Odznakę Honorową za zasługi dla Województwa Śląskiego (2005), srebrny medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2008).

We wrześniu 2017 zespół został nagrodzony jedną z najbardziej prestiżowych nagród w świecie muzyki klasycznej, Gramophone Classical Music Awards 2017 w kategorii muzyki kameralnej za płytę z utworami Grażyny Bacewicz. Płyta Grażyna Bacewicz. Kwartety smyczkowe I-VII jest pierwszym albumem Kwartetu Śląskiego wydanym w wydawnictwie Chandos.

BBC Magazine przyznał mu maksymalną ocenę pięciu gwiazdek, a utwory Bacewicz znalazły się wśród najczęściej emitowanych muzyki klasycznej w brytyjskich stacjach radiowych. W tym roku drugi album dla firmy Chandos z Kwintetami fortepianowymi, Kwartetem skrzypcowym i wiolonczelowym Grażyny Bacewicz otrzymał nominację do najlepszego nagrania muzyki kameralnej w BBC Music Magazin.

Program: WITOLD SZALONEK "SYMFONIA RYTUAŁÓW" (opis skrócony)

W Symfonii rytuałów na kwartet smyczkowy (1991-96) Witolda Szalonka, przeznaczonej właśnie na kwartet smyczkowy, trudno cokolwiek przewidzieć. Symfonia opowiada  o procesie tworzenia, niepojętego dla umysłu ludzkiego.  Kompozytor posłużył się dla uzyskania takiego stanu rzeczy zabiegiem tyleż odkrywczym, co prostym, a nawet banalnym. Każdy z muzyków gra swoją partię niezależnie od pozostałych, a sytuację komplikuje jeszcze fakt, że Szalonek odtwarza na estradzie indywidualny proces przygotowywania utworu do wykonania równocześnie przez czterech instrumentalistów. Kompozytor tak opisał w partyturze ideę swojego utworu: "Symfonię rozpoczyna rytuał strojenia instrumentów, wykonywany we wstępującej kolejności - od wiolonczeli [...]. Rytuał ten należy pojmować jako akt wstępny w dążeniu do uzyskania Jedni muzyka ze swym instrumentem. [...] Strojenie przechodzi ad libitum w rytuał ćwiczenia struktur dźwiękowych, ujętych w sekcje [...]. Sekcje te zawierają frazy muzyczne, które - podobnie jak w codziennej praktyce opracowywania utworu - mogą być wybiórczo ad libitum ćwiczone we fragmentach, przegrywane w dowolnej kolejności w całości [...], w sumie każdy wykonawca powinien podany materiał opracowywać w indywidualny, sobie właściwy sposób, taki, jaki stosuje przy ogrywaniu instrumentu i danego utworu. [...] Po strojeniu i ćwiczeniu następuje rytuał interpretowania myśli muzycznej: przedstawiania jej słuchaczom, zjednoczonym z wykonawcami w mistycznym akcie wspólnego tworzenia 'tanu muzycznego', jako aktu duchowego. W tym też aspekcie ostatnią część 'Symfonii', zatytułowaną Finale alla danza, rozumieć należy - uwzględniając jedną z wielu funkcji, które w życiu człowieka pełni muzyka - jako rytuał tańca; bez scenicznej choreografii wprawdzie, więc dokonywany wyłącznie w wyobraźni słuchacza."

W Symfonii rytuałów Szalonek pozostał wierny swoim sonorystycznym zainteresowaniom i nie uległ modzie na "nową prostotę". Rzecz charakterystyczna, że publiczność "Warszawskiej Jesieni" w 2002 roku, na której odbyło się prawykonanie utworu, bardzo wysoko oceniła tę kompozycję.